ЗАКОНЪТ ЗА КАРМА В БХАГАВАДГИТА И ДАРШАНИТЕ


ЗАКОНЪТ ЗА КАРМА В БХАГАВАДГИТА И ДАРШАНИТЕ

Мирослав БАЧЕВ
2013 г.
Продължение от миналия брой

В миналия брой на списанието разгледахме накратко произхода на думата карма, както и понятието за карма, като посочихме достатъчно фрагменти от ведическите текстове, свидетелстващи за наличието на идеята за морален ред и превъплъщение. Тук ще се фокусираме върху развитието на идеята за карма и превъплъщение в Бхагавадгита и философските школи на древна Индия.

Карма в Бхагавадгита
Тази изключителна по рода си творба – част от големия индийски епос Махабхарата – съдържа учение за вечните закони на универсума, тяхното действие в този свят и отношението им към хората. Учението за карма в Бхагавадгита е съпоставимо с тълкуването на карма в Упанишадите. Във всичките части на поемата се съдържа уверението, че законът, който обуславя новите въплъщения в съответствие с действията от миналите съществувания, е универсален. Карма е всеобемаща, подвластни са ѝ дори боговете. Смята се, че учението на Бхагавад Гита е продължение на възгледите на мъдреците от Упанишадите, чиито идеи са своеобразна основа, върху която се издига самостоятелно учение. Това учение провъзгласява и трите пътя на йога (тримарга): бхакти, джнана и карма[1], за различни форми на преклонение пред Върховния Бог[2], но и трите като съпоставими и еднакво водещи до целта – освобождението (мокша). Но ако в джнанамарга „Бхагавадгита” следва упанишадите, то учението кармамарга изцяло принадлежи на автора (авторите) на поемата. „Пътят на незаинтересованост от деянието” е една от основните теми, която отличава учението на Бхагавад Ги­та от другите религиозно-философски системи в Индия. Това учение липсва в по-ранните текстове, но е прието от по-късния индуизъм и се възприема изключително като принос на Бхагавадгита в общоиндийското духовно наследство.
От втора глава нататък, Бхагавадгита непрестанно ще напомня за превъплещенията и закона за карма:
„Както износена дреха човекът изоставя и друга облича — така въплътеното в старото тяло го напуска и ново облича. Не се съсича с меч въплътеното, не може да го изгори и огънят. Него нито водата го мокри, нито вятърът го пресушава. Ненаранимо, неизгоримо, неовлажнимо, неизсушимо, то е безкрайно и всепроникващо, неизменно — единствено, вечно. То е незримо, невъобразимо, то съществува отвъд промените. След като знаеш, че то съществува — за какво да тъгуваш тогава? Дори да приемеш, че непрестанно се ражда, умира и пак се ражда, дори тогава, о, Мощноръки, за какво на света да тъгуваш? Смъртта за роденото е неизбежна, както за мъртвото е неизбежно  новото раждане — и не бива за неизбежното да се тъгува. Съществата са непроявени отначало, а после се раждат и след смъртта си отново стават непроявени. Защо да плачем? Някой вижда това като чудо, друг като чудо за него говори, трети за чудото само е слушал — но никой всъщност не го разбира. Знай: Обитателя на телата е навсякъде и е безсмъртен. Затова, не бива о, Бхарата, за нищо живо в света да тъгуваш.” (гл. 2: 22-30).[3]
Нещо повече, самия Бхагаван Кришна (въплъщение на Вишну), изяснявайки своето учението пред ученика си Арджуна, говори, че самият той (в случая – Абсолютният), се превъплъщава и слиза на земята, когато нравственият порядък и хармонията в света започват да се изгубват. Това е учението за т.нар. аватари[4] на Вишну:
„Върховносияйния каза: Аз съм се раждал толкова пъти! И ти неведнъж си се раждал, Арджуна. Но аз си спомням своите раждания. Ти, Парамтапа, не помниш своите. Макар нероден, неизменен атман, аз — Едното във всичко живо, направлявайки свойта природа, чрез йогамайя се въплъщавам. Щом изгасне изконната правда, щом в света зацари безпорядък, тогава аз — Едното, върховното, в човешко тяло се въплъщавам. За да бъдат спасени добрите, за да бъдат погубени – злите, за да се пази изконната правда, във всяка епоха аз се явявам.” (гл. 4:5-8).
Развивайки учението за кармайога, Върховносияйният разяснява подробно двата пътя, водещи към съвършенство – този на медитативното съзерцание и пътят на действието, като изрично подчертава, че човек не може да остане бездеен. Арджуна е объркан поради настояването на Кришна да изпълни дълга си на кшатрия като поведе война с братовчедите си. Тъй като Арджуна до този момент знае, че пътят на мъдростта и знанието освобождава, а действията заробват, защото създават карма, той остава още по-объркан от думите на Кришна:
„Само с бездействие не се постига освобождение от делата, не се достига до съвършенство само с вглъбяване и самотност. Никой дори за миг няма сила в този свят да остане бездеен. Трите природни сили — гуните — тласкат всичко родено към действия.” (3:3–5).
Този, който се отказва от дейст­вието, опасявайки се от страданията и от неговите плодо­ве, не получава истинско възнаграждение за въздържаността си. Човекът, който бяга от света, фактически осъществява страстните си желания (раджас) и затова вече не може да бъ­де наречен „освободен”:
„Който петте сетива на действието от сетивния свят е отдръпнал, но умът му жадува насладите, е лицемер – той не следва Пътя. Който петте сетива на знанието владее с ума си и необвързан  следва със сетивата на действието кармайога – той е достойният. Върши неизбежното – следвай дълга си! По-добре действие от бездействие. Дори съществуването на тялото не е възможно в пълно бездействие.” (3:6-8).
Идеалното положение би било вътрешното „аз” на индивида да не се заробва от външна активност, тоест да се установи вътрешно единство на действието и без-действието. Единствено чрез чистото безкористно действие, при което деятелят не е заинтересован от плода му, а се явява като „наблюдател на действието”, може да се осъществи единението с Бога и освобождението:
„Какво е действие и бездействие? Тук даже мъдрите се заблуждават. Ще ти разкажа за чистото действие. В него ще бъдеш свободен от злото. Трябва да знаеш какво е действие. И какво е погрешно действие. Трябва да знаеш какво е бездействие. Пътят на действието е таен. Който вижда в делата Бездействието, а в бездействието — деяние, той между хората е мъдрецът — той е йогин в своите действия. Който в своите жизнени действия не е воден от страст и помисли, който сам изгаря делата си в огъня — Знание, — той е мъдрецът.” (4:16-20).
Който намира радост в Атман, е независим от действието и осъществява свободата. Кришна няма никакви задължения, но все пак непрестанно извършва действия. Прави го, защото, по собствените му думи, ако престане, ще настане смут в трите свята и всичко ще се разруши. Този, който казва, че сам върши действието, всъщност е запленен от невежество, защото в природата действат единствено трите гуни. А които следват учението на Бога с вяра, са свободни от карма и независими от делата си. (гл. 3).

Вечният нравствен ред
Индийската философия като практическа философия има предимно сотириологична функция; тя не се състои само в спекулативна метафизична дейност и съзерцателни практики, а главна нейна цел е просветения живот. Наличието на практически мотиви обаче не ограничава предмета на индийската философия до етика и теология – той е толкова обширен, колкото и на всяка философия, възникнала по чисто теоретични мотиви.
Философските школи на древна Индия традиционно се типологизират на ортодоксални (астика), т.е. приемащи за авторитет Ведите, и неортодоксални (настика) – неприемащи авторитета на Ведите. Още от древността е утвърдено, че ортодоксалните философски школи (даршани) са шест: Санкхя, Йога, Няя, Вайшешика, Мимамса и Веданта.
Спиритуалистичният мироглед, присъщ на индийските системи, означава признание на “вечния нравствен ред”. Непоколебимата вяра в този вечен нравствен ред (с изключение на привържениците на Чарвака[5]) доминира в цялата история на индийската философия. Тази вяра в някакъв ред, т.е. в закона, който установява ред и хармония и чието действие се разпространява върху всичко, е наречен от поетите от Ригведа рта. Тази идея постепенно се оформя в концепцията на Мимамса за апурва, което означава законът, който гарантира добър резултат (блаженство) от плодовете на сега изпълняваните ритуали. Теорията на Няя-Вайшешика за адршта, е следващата стъпка във формирането на идеята за обективния нравствения закон. Адршта е невидимата сила, привеждаща предметите и събитията в съответствие с моралните принципи. Последният етап е общата концепция за карма, която се приема от всички индийски системи. Законът на карма е закон за запазване на моралните ценности, закон за резултата от достойнствата и пороците в действията – това означава, че извършеното не изчезва и че всичко, което се случва с човека е резултат на собственото му дело (акртабхюпагама). Законът на карма се признава от шестте даршани – ортодоксалните школи, а също и от джайнистите и будистите.

Законът за карма във философските школи
Законът за карма е общият морален закон, който управлява както живота на всички същества, така и реда и устройството на материалния свят. Представителите на Няя-Вайшешика, смятат, че законът на карма се намира под ръководството и контрола на Бога, Който е сътворил света в съответствие с този закон. Твърди се, че адршта, т.е. сумата от достойнствата и пороците на делата (кармите) на отделните души не може сама по себе си да доведе до нужните последствия, защото тя (адршта) е неразумно, лишено от съзнание начало. Бог е този, който контролира нашата адршта и разпределя всички радости и страдания на нашия живот в съответствие с нашата карма. В някои други системи – например в джайнистката, будистката, Самкхя и Мимамса – законът на карма е автономен, т.е. действа независимо от волята на Бога. Според тези системи произходът и устройството на вселената може да се обясни само с помощта на карма. Но следва да се отбележи, че какъвто и статут да има законът за карма, неговото приложение е ограничено в областта на действията, извършвани под влиянието на обикновените страсти и всекидневни желания. Всички действия, извършвани заради изгоди в настоящето или бъдещето, се управляват от този закон. Безкористните и лишени от страст постъпки не предизвикват нито добри, нито лоши последствия, но съдействат за изкореняването и разрушаването на вече натрупаните последствия от поведението в миналото, когато човек се е намирал под влиянието на привързаността и омразата и с това тези безкористни постъпки водят към освобождение. С достигане до освобождението от привързаността, човешкото Аз излиза от подчинението си на закона на карма и живее и действа в атмосферата на свободата.

Заключение
Вярата във вечен нравствен ред поражда у човека оптимистични възгледи. Тази вяра подтиква индийските мислители да разглеждат съществуващото в света зло като следствие от човешките мисли и постъпки. Но самоусъвършенстването сега ще доведе до по-добър резултат в бъдеще. Ето защо свободната воля и личните усилия са на първо място в техниките и методите за постигане на просветление. Кармата може да се преодолее с усилията на сегашния живот; силата на старите навици може да бъде преодоляна по пътя на възпитаването на нови, добри и полезни навици. Това е път, който води до прекратяване на страданието и така желаното от душата освобождение.


ЛИТЕРАТУРА:
Бонгард-Левин, Г.М. (1986.), Древноиндийска цивилизация, София: Наука и изкуство.
Бхагавад-гита (1989), прев. Йорданка Пейчинова и Владимир Левчев, София: Народна култура.
Чатерджи и дата (1995), Увод в индийската философия, София: Евразия.



[1] Бхакти йога – пътя на любовта и преданността към Бога; Джнана йога – пътят на знанието и мъдростта; Карма йога – пътят на безкористното и незаинтересованото, чисто действие. За втория от тях в българската научно-изследователска литература е възприето звученето „джнана”, макар че в съвременна Индия той звучи повече като „(г)нана”.
[2] Предикатът „Върновен” е необходим, за да се разграничи Абсолюта от останалата плеяда богове. В тази връзка Макс Мюлер (19 в.) – един от най-големите изследователи на Ведите – въвежда понятието „хенотеизъм” (гр. henos – един, Theos – Бог), за да отличи идеята за един върховен Бог сред много други. За разлика от хенотеизма, монотеизмът (monos един; Theos – Бог) утвърждава един единствен Бог.
[3] Цитатите от Бхагавадгита са по превода на Йорданка Пейчинова и Владимир Левчев: Бхагавадгита (1989)., София: Народна култура.
[4] Инкарнация на Божественото съзнание на земята. В някои текстове се говори за аватари и на Шива.
[5] Вж. по-подробно в отличния справочник за индийската философия, достъпен и на българския език: Чатерджи и дата (1995), Увод в индийската философия, София: Евразия.

Коментари

Популярни публикации