Рудолф Ото, "Идеята за святото" (Двадесет и четвърта глава - Религиозното a priori...)
Двадесет и четвърта глава
РЕЛИГИОЗНОТО A PRIORI И ИСТОРИЯТА
Разликата между святото като категория на разумния дух a priori и святото като явление ни отвежда най-после към познатата ни разлика между вътрешно и външно, общо и особено откровение, с което е напълно еднакво, и към отношението между „разум” и „история”.
Всяка религия, която претендира да бъде нещо повече от традиционна и авторитетна вяра и която, както прави това преди всички други религии християнството, изхожда предимно от убеждението, от личната вътрешна убеденост на човека, а това ще рече от собственото вътрешно познание на нейната истина, трябва да предпостави познавателните принципи, според които ще може самостоятелно да бъде призната за вярна. Обаче тези принципи трябва да са вложени a priori, а тях никой опит и никоя история не може да ни даде. Бездруго звучи назидателно, когато се каже, че те са издълбани с щихела на Светия Дух „в историята”, в сърцето, но е почти безсмислено. Защото откъде знае онзи, който твърди, че написаното е от щихела на Светия Дух, дали не е дело на някой дух-шарлатанин или на някой, роден от „фантазията на народопсихологията”. Следователно той има дързостта да открие сам почерка на този щихел от други ръкописи, а това означава да си създаде независимо от „историята” една идея a priori за същността на духа.
Обаче по-нататък, историята, която в случая трябва да бъде история на духа, сама предпоставя нещо, което да я прави история: едно квалифицирано Нещо, със собствена потенция, което може да се осъществи и чийто смисъл да се осъществи е най-вече в това, че ще се развие вложеното в него, за което е било определено. Един дъб може да се развие, да стане дъб, да има аналог в историята, една купчина камъни – не може. Възможно е да се проследят описателно случайни приливи и отливи, отделни размествания или групиране на агрегиращи моменти, обаче това няма да е исторически разказ в по-дълбокия смисъл. Един народ ще има история тогава, когато встъпи със заложби и предназначение, таланти и наклонности в своето поприще и е вече Нещо, за да стане нещо. А биография означава мъчителното и непряко залавяне с един човек, който по рождение няма заложено нищо свое и затова е само преходна спирка на случайни външни причинни брънки. Биографията е само там истинско описание на истинския живот, където в променливата игра между възбуда и преживяно, от една страна, и на заложби, от друга, възникне нещо своеобразно, недошло в резултат на „саморазгръщане”, нито само като сбор от следи и впечатления, които променливите моменти отвън изписват на една tabula rasa. Който претендира за история на духа, трябва да изисква квалифициран дух; който разбира под това история на религията, има предвид историята на един квалифициран за религията дух.
Религията става история, първо, когато в процеса на историческото развитие на човешкия дух, в променливата игра между дразнител и заложба, се активизира тя самата, оформена и установена заедно със и чрез тази игра; второ, когато вследствие самата заложба се предугадят и признаят определени части от историята като поява на святото, чието познание ни обяснява съответно вида и степента на първия момент; и трето, когато въз основа на първия и втория момент се възцари единство със святото в сферата на познанието, на душата и на волята. Така че религията е несъмнено продукт на история, но само доколкото историята, от една страна, развива заложбата за познанието на святото, и от друга, самата тя, в отделни части, е явление на святото. „Естествената” религия като антипод на историческа не съществува; още по-малко вродена религия[1].
Познанията a priori не са подобни на ония, които притежава всеки разумен човек (тогава те биха били „вродени”), а тези, които всеки може да притежава. По-висши познания а priori пък са тези, които всеки може да притежава, и все пак опитът е доказал, че не като ги почерпи от самия себе си, а когато други, надарени свише, ги „пробудят” у него. В случая, общата „заложба” е само обща способност за откликваш, податливост и принцип за преценяване, но не и самостоятелно пораждане на тези познания. Подобен акт е присъщ само на „надарените”. Обаче „дарбата” е по-висше стъпало, едно потенциране на общата заложба и се отличава от нея не само по степен, а и по вид. Това личи ясно в областта на изкуството. Всичко, което мнозинството проявява като способност за възприемане, вживяване и преценяване с помощта на оформения вкус, се връща отново на стъпалото на твореца като фантазия, ваятелство, композиция, като гениално самостойно творческо постижение. А по-висшето стъпало и потенцията на музикалната заложба, при едни само способност за музикално изживяване, обаче тук – дарба за откровение и създаване на музика, е очевидно по-различно не само по степен.
Същото е и в областта на религиозното чувство, на религиозния опит и неговото възсъздаване. И тук „заложбата” съществува в множеството само като способност за откликване или като чувствителност спрямо религията и като способност за самостойно и свободно признаване и оценяване. Това означава, че „духът” е обща заложба само във формата на „testimonium spiritus”[2] Обаче по-висшата потенция и степен, която не се извежда от първото стъпало на обикновеното откликване, е в случая пророкът, ще рече този, който притежава духа като възможност на „вътрешния глас” и на божественото прозрение, а чрез двете, като религиозна продуктивна сила.
Обаче над стъпалото на пророка може да се предположи и очаква трето, по-висше, което не се извежда от второто, както бе случаят с второто от първото: Стъпалото на онзи, който, от една страна, е богато надарен с дух, а от друга, едновременно като личност и творец се превръща в обект на прозрение за появата на Бога.
А той е повече от пророк. – Той е Синът.
Рудолф Ото, "Идеята за святото", Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2016.
Коментари
Публикуване на коментар