Луций Сенека, „Писма до Луцилий“, писмо XLI
XLI
СЕНЕКА
ПОЗДРАВЯВА ЛУЦИЛИЙ
(1)
Постъпваш чудесно и спасително за себe
си,
ако,
както ми пишеш, продължаваш упорито да вървиш към правилния начин на мисленe — глупаво е човек да се моли за него, ако може да го постигне сам. Няма какво да протягаме ръце към небето и
да молим пазача на храма да ни пусне досами ухото на статуята на божеството,
като че ли по-добре ще ни чуе: Бог е близо до теб, той е с теб, той е вътре в теб.
(2) Искам да кажа следното, Луцилий: имаме
в себе си свещен дух, наблюдател и страж на доброто и злото в нас. Както се
отнасяме ние към него, така се отнася и той към нас. Всъщност никой без Бога не може да бъде достоен
човек; може ли някой да се издигне над съдбата, освен ако Бог не му помогне?
Той ни дава благородни и правилни съвети. Във всеки достоен мъж има:
„някакъв
бог, но не знаем какъв е."
(3)
Попадал ли си насред полето в гора от вековни, необикновено високи дървета,
които, разперили клони, едно на друго си затулват небето? Исполинските стволове,
усойното място, почудата от гъстия, непроницаем мрак насред открито поле ще
породят у теб вяра в Божественото. Ако видиш как със свода си подпира планината
пещера, която, без да е направена от човешка ръка, самата природа е врязала дълбоко-дълбоко
в скалата — тя ще разтърси душата ти с усещането за някаква божественост.
Почитаме изворите на големите реки; там, където от скрито място избликват буйни
води, поставяме олтари: почитаме топлите извори, а някои езера са свещени
заради тъмните си води или огромната си дълбочина.
(4) Ако видиш човек, невъзмутим пред
опасности, недосегаем за съблазни, сред нещастия — шастлив, сред бури —
спокоен, който гледа хората отвисоко, а боговете — очи в очи, няма ли да се
преклониш пред него? Няма ли да кажеш: „Това е нещо тъй велико и тъй
възвишено, невероятно е да е подобно на презряното тяло. в което се намира.
Божествена сила се с вселила в него.“ (5) Един дух извисен, уравновесен, който
подминава всичко като маловажно, който се надсмива над нашите страхове и нашите
копнежи — такъв дух е движен от небесна
сила. Подобно величие не може да устои без божествена подкрепа. Следователно
той в по-голямага си част е там, откъдето е слязъл. Наистина, слънчевите лъчи
докосват земята, но те са там, откъдето излизат; по същия начин великият и свещен дух, който ни е пратен,
за да познаем Божественото по-отблизо, се намира сред нас, но остава свързан
със своя източник: от него зависи, към него е обърнат, към него се стреми:
в нашия свят участва като нещо по-добро.
(6)
Тогава какво представлява този дух? Това е духъг, който не се осланя на друго благо, освен на
собственото; защото какво по-глупаво от това, да хвалиш у човека нещо чуждо
нему? Какво по-налудничаво от това, да се възхищаваш на неща, които в миг могат
да преминат у другиго? Златната юзда не
прави коня по-добър. По един начин излиза на арената опитоменият лъв с
позлатена грива, от изтощение принуден да търпи украшението, а по съвсем друг —
дивият лъв с непокътнат нрав. Той, естествено, е бърз в атаката — какъвто
впрочем природата е поискала да бъде — той е внушителен с дивата си красота и
неговото украшение е това, че никой не може да го погледне без страх: той
винаги ще бъде предпочетен прел вялия си позлатен събрат.
(7)
Никой не бива да се гордее с нещо, което
не е негово. Хвалим лозата, ако филизите ѝ са отрупани с плод, ако тежестта
на родитбата ѝ превие до земята подпорките; та кой би предпочел вместо нея
лозница, от която висят златни гроздове, златни листа? Присъщата на лозата добродетел
е плодовитостта. По същия начин в човека заслужава похвала онова, което е лично
негово. Някой си имал много красиви роби и хубава къща, много засявал, много
дават под лихва; нищо от тези неща не е
в самия него, а — около него.
(8)
Похвали в човека това, което не може нито
да му се отнеме, нито да му се даде, което е характерно само за него. Питаш какво е това. Духът, и в духа —
съвършеният разум. Защото човекът е разумно същество. Следователно неговото
благо достига своето съвършенство, ако изпълни това, за което се е родил. (9) А
какво е това, което изисква от него разумът? Най-лесното — да живее според собствената си природа. Но всеобщото безумие го
прави трудно; един друг се тласкаме към порока. А как могат да се обърнат към
спасение хората, когато никой не ги задържа, а тълпи народ ги бутат надолу.
Бъди здрав.
---
Луций Сенека, "Нравствени писма до Луцилий", (прев. Анна Шуледко), С., Изд. Рива, 2001.
Коментари
Публикуване на коментар