Себеосъществяването или приемането на кръста
Карл Ранер
Себеосъществяването
или приемането на кръста
Вероятно и без психология може да се каже нещо „психологически” значимо. Твърде абстрактно казаното може да бъде съвсем конкретно, понеже позволява по-отчетливо да се види онова, което е валидно навсякъде, но същевременно лесно бива забулено от второстепенни неща.Понякога днес оставаме с впечатлението, че хората твърде често стават нещастни защото на всяка цена желаят да бъдат щастливи.Те страдат тъкмо от страха на фрустрацията: боят се, че нещо, което не са преживели, може да им убегне преди да са започнали; при това те знаят, че скоро трябва да тръгват и че не им остава много от времето, в което ще се случи нещо, което те прави щастлив. По тази причина те смятат, че най-важното било да се грижат нищо да не им убегне. При този страх, че не могат да изплюскат всичко на трапезата на живота, в действителност нищо не се вкусва, а всичко само се „натъпква” и така се разваля стомаха. В заключение на тях всичко им убягва и нищо не се преживява истински, тъй като е съществувало желанието всичко да бъде преживяно.
Лесно може да се види, че по този начин нищо не се получава.
Всъщност всеки знае за това обстоятелство. Защото – и сега ще го кажем
абстрактно, за да стане по-ясно – трябва да се осмисли само следния факт: С
оглед свободата на деянието възможностите са и остават винаги по-големи от
това, което в действителност се случва; никога
не можеш да бъдеш едновременно на всички места; улавянето на една
възможност винаги е отказ от някаква друга, освен ако не разполагаш с безкрайно
време за живот; човек винаги се вглежда отвъд осъщественото и този поглед
съдържа в себе си не само предвестието за нещо друго ново, което се приближава,
но също така и отказа от многото, дори от всичко, освен от нищожно малкото,
което тъкмо бива реализирано; много от нещата повече няма да се случат, защото
те биха могли да бъдат единствено там, където сега стои тъкмо реализираното.
Ограничената действителност е тъкмо смъртта на безкрайно възможното, което
умира неродено в утробата на действителността. Както бе казано, това
обстоятелство би могло лесно да се види. А също и изводът оттук е очевиден –
тъкмо невъзмутимата способност да се откажеш от нещо принадлежи към онова висше
изкуство на живота, което за пръв път прави свободна и поносима нашата
насъщност.
В действителност обаче тази древна мъдрост за
необходимостта от „Мяра”, съвсем не
прогонва нашия фрустрационен страх. Та защо, пита „онова” в нас, трябва да
изоставим възможното, за да уловим малкото и сигурно да го задържим? Би могло
да се случи, че улавяме фалшивото и оставяме да ни убегне правилното,
решаващото, а също и освобождаващото /избавляващото/. Как можем да знаем със
сигурност това? Та нали, сериозно погледнато, не можем да изпитаме възможното като такова, а само действително
изпробванот; никога не се знае дали тогава, когато се действа скромно и с мяра,
не се залага на погрешната карта.
Превод: доц. дфн Владимир
Теохаров
Коментари
Публикуване на коментар