Марк Аврелий, "Към себе си"
КЪМ
СЕБЕ СИ
2:9. Нужно е да си
припомняш постоянно Каква е природата на Вселената и каква е твоята и как се
отнася тя към първата и каква част от
какво цяло е, както и това, че никой не ти пречи винаги да действуваш и да
говориш в съответствие с природата, от която си част.
2:17. Времето на
човешкия живот е миг, същността нещо изтичащо. Възприятията замъглени, връзката
на тялото като цялост лесно разрушима, душата блуждаеща, съдбата непредвидима,
пребъдването на името спорно. Накратко казано, всичко свързано с тялото е река,
а всичко, принадлежащо на душата, сън и дим, животът е война и пребиваване на
чужденец, бъдната слава — забрава. Какво
може да ни напъти тогава? Само едно — философията. Тя е в това да пазим
вътрешния си Бог неопетнен и безметежен, надмогнал удоволствието и мъката,
да не допускаме да върши нещо напосоки, лъжливо и лицемерно и да изпитва нужда
някой да прави или да не прави нещо.
3:4. Недей да хабиш
останалата част от живота си да се
занимаваш наум с другите хора, когато това не води до нещо общополезно.
Защото се лишаваш от друго дело, като заемаш ума си с мисли какво върши еди-кой
си и защо го върши, какво говори, какво има предвид и какво крои, подобно занимание те обърква и отклонява
от собственото ти ръководно начало.
Той
служи и на положеното вътре в него божество, което му
помага да остане неопетнен от наслади, ненаранен от каквато и да е мъка,
незасегнат от каквато и да е неправда, безчувствен към всякаква низост.
Подобен човек помни, че
всички разумни същества са сродни и че
да проявява грижа към всички хора е присъщо на човешката природа. Но трябва
да държи не на мнението на всички, а само на живеещите съобразно природата.
Колкото до ония, които не живеят по този начин, той не забравя какви са у дома
си и навън, какви са нощем и денем и каква им е компанията. Затова не обръща
внимание на похвалата на подобни люде, които дори от самите себе си не са
доволни.
4:2 Ако
схване, че повечето работи, с които се занимава и за които говори, не са необходими,
човек ще се сдобие с повече спокойствие и свободно време. Затова трябва
постоянно да си напомняш: „Да не би това да е от ненужните работи?“ И не само
ненужните действия трябва да отстраняваш, но и ненужните мисли. Защото тъй няма
да възникнат и следващите от тях действия.
4:32 Нужно е да помниш,
че на всяка работа трябва да се обръща вниманието, съответно на нейната
стойност. Защото така ще се предпазиш от недоволството, че не си се задържал
повече, отколкото е нужно при нещо незначително.
4:33 А за какво си струва да положиш усилия?
Единствено за това — мислите ти да са изпълнени с правда, делата ти да
бъдат съобразени с човешката общност, да няма измама в словото ти и да си
настроен тъй, че да приемаш всичко,
което ти се случва, като необходимо и известно, изтичащо от един и същ
извор и начало.
4:40. Постоянно си представяй вселената като едно същество, обладаващо една материална същност и една
душа и как всичко достига до едно усещане, до неговото. Как върши всичко по
един импулс и как при съпричиняването и ставането на всичко от всичко то се
образува от втъкаването и вплитането на толкова неща.
4: 49. Да си подобен на скала, в
която непрестанно се разбиват вълните. Остава неподвижна, а разпенената вода
около нея се връща назад.
Когато
нещо те разстройва, никога не забравяй да се опреш на този
основен възглед: не то е несполука,
сполука е да го понесеш благородно.
5:8 …Смятай, че
изпълнението и осъществяването на решеното от всеобщата природа е нещо подобно
на здравето ти. Посрещай с удоволствие всичко, което ти се случва дори когато
ти се струва неприятно, защото води към здравето на вселената и те вкарва в
пътя на Зевсовото благополучие.
Целостта се осакатява,
ако се повреди дори най-малко непрекъснатата връзка както на частите, така и на
причините. А доколкото зависи от тебе, когато
си недоволен, ти прекъсваш връзката и по някакъв начин я унищожаваш.
5:9 Помни, че
философията желае единствено това, което желае природата ти, докато ти желаеше
друго противно на природата.
5:18 Никому не се
случва нищо, което природата му не би понесла. Същото се случва и
другиму — той или не знае, че му се случва, или демонстрирайки душевно
величие, остава спокоен и незасегнат от злото. Странно е, че незнанието или
желанието да се харесаш се оказват по-силни от разсъдъка.
5:21. Почитай най-висшето между нещата във
Вселената. То е това, което има отношение към всичко и направлява всичко.
Почитай също тъй и най-висшето начало в
себе си. То е сродно на онова, защото по същия начин то е в отношение с
другите начала в тебе и ръководи твоя живот.
6:10. Било бъркотия,
взаимно вплитане и разпръскване, било единство, ред и промисъл. Ако е първото,
за какво ми е да пребивавам в подобно случайно съединение и смес? Каква друга
грижа бих имал, освен как да стана земя един ден? И защо да се разстройвам?
Каквото и да правя, разпръскването ще споходи и мен. Но ако е второто, спокоен
и изпълнен с почит се уповавам на този, който ме направлява.
6:11. Когато принудата
на обстоятелствата един вид те обърка и разстрои, влез веднага в себе си и не
нарушавай повече от нужното хармонията. Така ще я овладееш — като влизаш
постоянно в себе си.
6:38. Често си мисли за
зависимостта и взаимната връзка на
всичко във Вселената. По някакъв начин всички неща са вплетени едно в друго
и поради това настроени дружески помежду си. А едно следва друго поради реда в
движението, поради съгласието и единството в материалната същност.
6:39. Бъди в съгласие с
тия неща, с които те е свързал жребият. И обичай хората, с които се е паднало
да бъдеш, но истински.
Марк Аврелий, "Към себе си"
Коментари
Публикуване на коментар